Už téměř rok probíhá rekonstrukce budovy vlakového nádraží ve Světlé nad Sázavou. Aktuálně probíhají dokončovací práce, které skončí na jaře.
Drážní budova prochází obrovskou proměnou. Důvodem je nejen stav objektu, ale i plánovaná vysokorychlostní trať (VRT), která má procházet právě Světlou. Po skončení stavby dostane budova úplně jiný vzhled, hlavně uvnitř a v okolí. Původní červenobílá fasáda zůstane zachována, měla by však mít světlejší odstín.
„Práce na rekonstrukci výpravní budovy by měly skončit na jaře. O přesném termínu budeme ještě informovat,“ sdělila redakci tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Původně se plánovalo s dokončením rekonstrukce v prosinci loňského roku. Jelikož výstavbu ovlivňuje velké množství faktorů, které se nedají předem předvídat, tak se nyní počítá s ukončením prací právě během jarních měsíců.
Stavbu provádí společnost STRABAG Rail a.s., dokumentaci zhotovila firma LD projekt s.r.o. Celkové náklady na stavbu počítají s částkou přes 51 milionů korun.
Průběh rekonstrukce od dubna do července 2023
Stanice Světlá nad Sázavou leží na hlavní trati mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem, začíná zde také lokální trať do Zruče nad Sázavou a Čerčan. Výpravní budova pochází ze 70. let 19. století a byla postavena podle typového projektu Rakouských drah.
Počátkem 20. století byla při rozšiřování dopravní cesty dostavěna. Objekt se dochoval ve své původní hmotě včetně historických konstrukcí, členění fasády a převážné části dispozičního uspořádání.
Kompletní rekonstrukce se zaměřuje také na novou fasádu, výměnu oken, dveří a střešního pláště. Proběhla změna vnitřních dispozic prostor pro veřejnost a služby dopravců. Součástí stavebních prací je také obnova povrchů v interiéru – podlahových konstrukcí, omítek stěn, stropů a podhledů, vyměnily se staticky poškozené části stropních konstrukcí a konstrukce krovu a všechny rozvody.
Během prací mají cestující provizorní čekárnu a pokladnu v mobilních buňkách. V rámci stavby jsou vybudovány nové veřejné toalety.
Stavba je spolufinancovaná EU z Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).
Zdroj: Správa železnic
Související články |