Ředitelství silnic a dálnic od pondělí 11. prosince zprovoznilo jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu na silnici I/38. Stavba spojuje výpadovky na Jihlavu a na Pardubice a navazuje na dvacet let starý obchvat.
„Nový obchvat naváže na takzvaný severovýchodní diametr, který obyvatelům Havlíčkova Brodu slouží už od roku 2003, a propojí silnici I/34 na severovýchodě města se silnicí I/38 na jihu. K odvedení veškeré tranzitní dopravy však stále chybí jihozápadní obchvat města, který by odklonil dopravu po silnici I/34. Realizaci jihozápadního obchvatu máme proto do budoucna v plánu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Součástí stavby je celkem 10 mostů - 7 mostů je na silnici a 3 jsou nadjezdy, k tomu je ještě jeden podchod. Motoristům jsou k dispozici dvě mimoúrovňové křižovatky, a to MÚK Termesivy a MÚK Skalka.
O dnešního dne mají kamiony a těžká technika zákaz vjezdu do stávajícího průtahu po Masarykově ulici.
„Díky novému obchvatu dojde k odklonu tranzitní dopravy z centra města, kde aktuálně projíždí každý den téměř 25 tisíc vozidel. Pro řidiče bude jízda po novém obchvatu plynulejší a bezpečnější, obyvatelé Havlíčkova Brodu se mohou těšit na výrazné snížení hluku a celkové zlepšení životního prostředí ve městě. Kromě dostavby jihozápadního obchvatu chystáme také přestavbu severovýchodní části,“ konstatoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Pamatuje se také na ochranu přírody. Silnici lemuje přibližně půl metru vysoké hrazení z pozinkovaného plechu, které má zabránit průniku obojživelníků z přilehlých mokřadů na vozovku. Obchvat ve třech místech překlenuje železniční trať a v šesti místech místní toky, včetně řeky Sázavy.
„Výjimečný je celkový objem zemních prací. Odkopáno bylo cca 469 tisíc kubíků zeminy a v násypech jí je použito přes 194 tisíc kubíků. Na vozovku bylo upotřebeno přes 40 tisíc tun asfaltové hmoty,“ spočítal mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Stavba byla oficiálně zahájena koncem roku 2019 slavnostním poklepáním na základní stavební kámen, práce však z různých důvodů začaly o několik měsíců později. Dlouho se řešila trasa, náklady stavby, výkup a následné vyvlastnění pozemků, archeologický průzkum... a nepomohl tomu ani covid. Zkrátka to zhotovitelé neměli jednoduché a že se podařilo otevřít ještě letos, je podle většiny takový malý zázrak. „Je to nejkrásnější dárek, jaký si občané letos před Vánoci mohou přát,“ řekl starosta Havlíčkova Brodu Zbyněk Stejskal.
Novou část obchvatu dlouhou přesně 4124 metrů postavilo sdružení společností Strabag, M-Silnice a Porr, které získalo zakázku za nabídnutou cenu 1,6 miliardy korun bez DPH. Stavba nakonec oproti smlouvě stála o 650 milionů více, tedy konečných 2,25 miliardy korun.
Foto: Ministerstvo dopravy ČR