Vysokorychlostní trať mezi Světlou a Velkou Bíteší už má projektanta, zakázka bude stát přes půl miliardy

Profilovka
12. 11. 2024

Správa železnic vybrala projektanta pro poslední úsek vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem, která spojí Světlou nad Sázavou s Velkou Bíteší. Příprava více jak 80 kilometrů dlouhého úseku přes Vysočinu bude stát téměř 580 milionů korun.


Vysokorychlostní trať spojuje (YouTube)

„Projektanti se zaměří nejen na samotné vedení trati, ale také na hledání nejlepšího řešení, jak ji začlenit do krajiny. Zakázka zahrnuje také připojení centra Jihlavy na vysokorychlostní trať, zapracování technického návrhu budoucího terminálu Jihlava VRT a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Křižanova,“ sdělil ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bazgier s tím, že každá část se bude posuzovat v rámci procesu EIA samostatně.

Zakázku na projekt vyhrálo konsorcium firem Sudop Praha, Egis Rail, Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha, které podalo nabídku ve výši 579 170 000 korun.

vrt-svetla-1.jpg
Studie stanice VRT ve Světlé n/S. (Foto: vrtky.cz)

Více než 80 km dlouhý úsek bude zásadní pro napojení centra Vysočiny na systém vysokorychlostních tratí mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Zajistí lepší a rychlejší dostupnost krajského města, které tak získá lepší spojení například s Třebíčí nebo Havlíčkovým Brodem.

Vysokorychlostní jednotky budou na trati jezdit rychlostí až 320 km/h, vlaky tažené lokomotivou pak kolem 200 km/h. V úseku Světlá nad Sázavou - Velká Bíteš je plánováno na padesát mostů a pět tunelů, z toho tři v uzlu Jihlava. Také zde bude několik nadjezdů, lávek a ekoduktů, jejich počet určí až projekt. 

„Při hodnocení zakázky byl kladen důraz na metodiku Best Value Approach (BVA) a Best Value Procurement (BVP). Tyto přístupy pomáhají zadavatelům vybrat dodavatele na základě jejich výkonu, nikoli jen podle nejnižší ceny. Zároveň poskytují nástroje pro minimalizaci rizik během projektu,“ přiblížila kritéria při hodnocení zakázky mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

vrt-jihlava.jpg
Takto by měl vypadat terminál VRT Jihlava v Pávově na 112. kilometru dálnice D1 (Foto: vrtky.cz)

Napojení Jihlavy na vysokorychlostní trať zahrnuje rozšíření železniční stanice Jihlava město o nové nástupiště a výstavbu spojovacích kolejí, které umožní přímý vjezd všech vlaků bez nutnosti změny směru jízdy. Navrženy jsou přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s předpokládanou jízdní dobou přibližně 50 minut a do Brna s jízdní dobou okolo 40 minut.

 

Titulní foto: Stanice Světlá n/S. (Studie VRT)
Zdroj: Tisková zpráva SŽ

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image